Recenzia SONY A7SIII
SONY A7SIII je už teraz legenda, ktorá sa stále predáva v 2/2025. Je to jedna z najrozšírenejších profesionálnych full-frame bezzrkadloviek používaných tvorcami obsahu na YouTube, vrátane tých najznámejších. Zároveň je to veľmi obľúbený model u svadobných kameramanov a nielen u nich.
Ako sa mi s touto hybridnou bezzrkadlovkou točilo a fotografovalo? Ako dlhoročný hybridný užívateľ bezzrkadloviek Sony (od 3/2018) som sa cítil ako ryba vo vode. Priznám sa, že som mal problém fotoaparát po teste vrátiť. Tak veľmi sa mi páčil!
V tejto užívateľskej recenzii sprostredkujem moje poznatky nadobudnuté počas testovania.
1. Telo, ovládanie a aické ostrenie
Ako je už zvykom, nebudem rozoberať technické parametre. Zameriam sa hlavne na moje užívateľské pocity, ktoré som nadobudol počas používania hlavne na svadbe a evente, kde mi tento fotoaparát robil spoločnosť. O náročné svetelné podmienky veru nebola núdza. Test priamo v reálnej akcii má pre mňa osobne najväčšiu výpovednú hodnotu.
Telo SONY A7SIII sa veľmi dobre drží. Ovládacie prvky majú klasické rozloženie, s tým, že tu nenájdete samostatný prepínač FOTO/VIDEO/S&Q pod hlavným voličom režimov, ako to je napr. na SONY A7IV, A7RV atď. Ako hybridný tvorca túto možnosť často využívam. Je to zároveň spojené s možnosťou uloženia až 3 nastavení (memory) pre každý režim samostatne (FOTO M1-3 + VIDEO M1-3). Tieto uloženia sú interné, nie na SD karte.
Jednou z posledných zásadných aktualizácií (2024) sa čiastočne upravilo menu, možnosti nastavenia a pribudlo niekoľko funkcií. Nájdete ich u najnovších modeloch Sony ako napr. A7C2. Fotoaparát týmto získal výrazný softvérový “facelift”, čo vysoko oceňujem. V takejto miere je to u Sony doslova jedinečné. Sony A7SIII bol predstavený už v roku 2020 a zatiaľ nemá nástupcu (2/2025). Otázne je, či vôbec bude nový model A7SIV a ak áno, kedy?
Ocenil by som na SONY A7SIII hybridný mechanizmus vyklápania displeja ako má A7RV. Najviac sa mi páčil vynikajúci hľadáčik, od ktorého zatiaľ lepší nenájdete. Rovnaký ako má napr. SONY A7RV, A1. Disponuje vysokým rozlíšením až 9,4 megapixelov a obrovským zväčšením až 0,9X. Pozerať do hľadáčika SONY A7SIII bola pre mňa doslova radosť. Prirovnal by som to k zážitku z kina v porovnaní aj s tou najväčšou obrazovkou dnešných domácich televízorov.
Ostrenie ako samostatná kapitola funguje tak, ako som zvyknutý na fotoaparátoch Sony, ktoré vlastním. Aktuálne SONY A7IV a SONY A7C2 (kde je už ale AI čip na ostrenie). Ostrenie fungovalo výborne počas celého používania aj vo veľmi náročných svetelných podmienkach, hlavne na svadbe a evente, kde som fotoaparát testoval pri reálnej zakázke. Používam hlavne tracking (AF-C) a ostrenie na oko v oboch režimoch FOTO&VIDEO.
Ostrenie ako také by nemalo žiadneho tvorcu obsahu zásadnejšie limitovať. Skôr naopak, výborný AF poskytuje voľnosť pri tvorbe.
2. Obrazový výstup
SONY A7SIII uspokojí aj veľmi náročných tvorcov video obsahu, ponúka množstvo možností nastavenia, špičkový 4K 50p výstup dokonca až 100p, S-log3, HLG atď. Pokiaľ nepotrebujete 8K rozlíšenie, tak si prídete na svoje. Dynamický rozsah je výborný, šum minimálny aj vďaka funkcii dual iso v S-LOG3. Stabilizácia funguje spoľahlivo, ale nie je na úrovni SONY A7C2. Šum je menší oproti podobným zariadeniam, nakoľko disponuje čipom FF s rozlíšením “len” 12 megapixelov. Je to zároveň určitá nevýhoda pre fotografov, hlavne krajiny. Nakoľko som sám fotografoval profesionálne v rokoch 2010-2015 Nikonom D700, ten mal tiež len 12 megapixelov, nevidím v tom zásadný limit.
SONY A7SIII vrelo odporúčam ako A kameru, prípadne aj ako hlavný fotoaparát. S prihliadnutím na nižšie rozlíšenie čipu, čo nemusí byť limitom, práve naopak, výhodou v určitých ohľadoch. Menej dát pri fotografovaní, rýchlejší zápis, rýchlejšie čítanie snímača…
Čip nie je vrstvený (stacked) ako na A9 rade, čítanie dát je určite rýchlejšie ako na A7IV a problém počas fotenia pri umelom blikajúcom svetle (flicker) je menší. Pri použití len elektronickej uzávierky sú pri umelom osvetlení (od určitej úrovne množstva umelého svetla) na fotografiách pozorovateľné nevýrazné tmavé pásy. SONY A7IV, tak ako aj A7C2, ich majú oproti SONY A7SIII oveľa výraznejšie, čo je pre mňa problém hlavne na svadbe a všade tam, kde je zvuk uzávierky rušivý a osvetlenie je umelé. Z tohto dôvodu nemôžem používať bezhlučný (silent) režim, hlavne v kostole, kde by sa nepochybne hodil.


3. Krátke zhrnutie v jednej vete:
Sony A7SIII je stále vynikajúci profesionálny FF fotoaparát so stabilizovaným čipom, určený hlavne na profesionálne využitie pre kameramanov.
Za zapožičanie fotoaparátu ďakujem spoločnosti Bison & Rose.
Prajem hlavne veľa inšpirácie na tvorenie obsahu.
Marek
